Wat merk je zelf?
Vaak is stress eerst merkbaar aan kleine dingen; Je merkt dat je geen zin hebt in iets wat je normaal leuk vond, of dat je ergens tegenop ziet, je voelt je lusteloos, mopperig of eerder geïrriteerd.
Als stress wat langer duurt kun je dit ook fysiek gaan merken; bijvoorbeeld spanning in je spieren, hartkloppingen of slapeloosheid. Je kunt gevoel hebben je werk minder goed aan te kunnen en/of minder goed te kunnen. Kleine dingen kunnen je al een gestrest gevoel geven en je maakt je meer dan gebruikelijk zorgen over allerlei dingen.
Ook veel (meer dan vroeger) in je hoofd bezig zijn met plannen of piekeren, je werk thuis niet los kunnen laten, of somberheid, kunnen tekenen zijn dat het tijd is om eens de balans op te maken.

Wat merkt je omgeving?
Soms merk je het niet zelf, maar merkt je omgeving wel dat het niet 100% met je gaat. Dat je bijvoorbeeld meer moppert, vermoeider en minder vrolijk over komt. Dat je meer dan normaal in jezelf gekeerd lijkt of een kort lontje hebt.

En dan?
Ook al heb je ‘slechts’ kleine klachten, toch is het verstandig om hier vroegtijdig iets mee te doen. Als klachten na een weekend rustig aandoen niet ‘vanzelf’ over zijn, is het verstandig om ze serieus te nemen. Je kunt er in ieder geval eens over praten met je leidinggevende, bedrijfsarts en/of huisarts. Soms is dat al voldoende om duidelijkheid en ruimte te scheppen of oplossingen te vinden, waar je zelf niet opgekomen bent.
Terug